Klinkcheferne fra en række Colosseum-klinikker fortæller om deres erfaringer fra Corona-beredskabet. Det er en historie om 3D-printere, løbeklubber, krammere og ikke mindst en meget stejl læringskurve

 

DEN MÆRKELIGSTE TID I MIT LIV

17. marts 2020 er en dag, man ikke glemmer.

Med ét slag fik alle landets tandlægeklinikker besked om, at de skulle lukke ned for almindelige behandlinger i 3 måneder og kun foretage akutbehandlinger.

Udmeldingen vendte op og ned på alt i en branche, hvor systematik og planlægning er essentielle dyder.

Karin Holmbach er klinikchef på Colosseum-klinikkerne i Ballerup og på Nørreport og har ansvar for klinikkernes daglige drift: ”Det er den mærkeligste tid i mit liv. Som klinikchef står jeg for planlægningen af arbejdsdag og personale, og pludselig var alt vendt på hovedet. Vi skulle tage en masse vidtrækkende beslutninger for klinik og medarbejdere. Hvem skal vi sende hjem? Hvem skal blive tilbage og “tage slæbet”? Og kunne klinikken overhovedet overleve en nedlukning?”

Personalet reagerede forskelligt på situationen. Nogle var forskrækkede og ville helst sendes hjem, andre ønskede at blive på arbejde trods den mulige risiko. Karin Holmbach valgte at lytte til kollegernes ønsker og sammensatte to teams på hver 3 personer, der kom til at udgøre klinikkernes akutberedskab.

TRAVLT OG LÆRERIGT

Arbejdsdagen under nødberedskabet var meget anderledes end en normal dag på klinikkerne. På klinikken i Ballerup gik man fra 14 til 3 medarbejdere og det betød, at hverdagen blev mere stille. Til gengæld var der nok at se til, siger Karin Holmbach: ”Der var ikke så meget liv på klinikken som normalt, men det mærkede jeg næsten ikke, for jeg havde travlt. Vi havde de akutte behandlinger på klinikken og skulle oveni det forholde os til den nye situation. Der var en lind strøm af nye regler fra Sundhedsstyrelsen, der skulle indføres en række nye hygiejne-procedurer, der skulle bestilles værnemidler og der skulle kommunikeres til medarbejderne. Det var en lærerig tid.”

HOLDÅND I HELE ROSKILDE

Klinikchef Jette Richland fra Colosseum Roskilde hæfter sig især ved den positive holdning fra patienterne. De patienter, der har fået en akuttid, har vist stor taknemmelighed, og de patienter, der er blevet afvist, har vist forståelse.

”Der har været en utrolig god stemning og forståelse. Det er ligesom om hele Roskilde har haft en fælles holdånd i kampen mod smitten. Vi har også fået mange positive tilkendegivelser om, at vi har styr på hygiejnen. Det er dejligt, at folk har den opfattelse”, siger Jette Richland

Jette Richland og Karin Holmbach 

 

ISO-CERTIFICEREDE I HYGIEJNE

I forbindelse med de nye hygiejnetiltag var det en fordel, at klinikken i Ballerup i forvejen er ISO 9001-certificeret, og derfor opfylder alle de skærpede love og regler under de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer (NIR). Det betyder at alle medarbejdere har en ekstra bevidsthed om hygiejne, og at man har detaljerede beskrivelser af alle hygiejneprocedurer. Karin Holmbach siger: ”Vi har ikke haft den store rædsel for at blive smittede. Vi er vant til skærpede hygiejne-tiltag, og det er ikke fremmed for os at vaske hænder i 30 sekunder

VISIRER FRA IT-MANDEN

Klinikkerne har delt ansvaret for at skaffe værnemidler med Colosseum Danmarks hovedkontor. ”Colosseum Danmark har leveret mundbind, håndsprit og kitler, og det har virkelig været fantastisk. Det gør livet lidt nemmere at være del af en kæde.”

Klinikkerne har selv stået for indkøb af hatte og visirer, og især visirerne var svære at skaffe. Det løste sig dog, da Ballerup-klinikkens it-mand en dag ringede for at høre, om de havde brug for rammer til visirerne. Det viste sig, at han er en del af et netværk af privatpersoner, der ejer 3D-printere og tilbyder at printe visirrammer til virksomheder og private. ”Det var helt utrolig heldigt, at vi fik løst vores udfordring med visirer ad den vej. Jeg er rørt over at folk er så hjælpsomme – og så var de rammer it-manden leverede altså i virkelig god kvalitet.”

SOLIDARITET OG OMSORG FRA KOLLEGERNE

Psykologisk set rummede corona-nedlukningen en potentiel udfordring for dem, der var med i nødberedskabet. De skulle nemlig gå på arbejde, selvom deres kolleger gik hjemme til samme løn. Det kunne have været en bitter pille at sluge, men det blev det ikke. De hjemsendte kolleger viste nemlig stor omsorg og betænksomhed overfor deres arbejdende kolleger. De hjemsendte kolleger var ivrige for at komme i gang igen, og allerede efter 14 dages “nedlukning” ringede flere for at høre, hvornår de kunne komme tilbage. Flere hjemsendte kolleger kom på besøg på klinikkerne, og en af de ansatte tandlæger havde is og jordbær med. På Colosseum-klinikken i Ballerup lavede man sågar en løbeklub, så man kunne ses med hinanden.

Karin Holmbach var rørt over den opbakning og kærlighed kollegerne viste: ”Det der står klarest tilbage for mig er, at hvor godt kollegerne har passet på hinanden. De har savnet arbejdet og hinanden. Så der må være noget, vi har gjort rigtigt.”

STOLT OVER SAMFUNDSSIND

Hos Colosseum i Roskilde har man ført de fleste forholdregler videre i dag, hvor man igen er oppe på fuld bemanding. ”Jeg er stolt over, at vi har vist samfundssind og ikke bøjet på Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Vi må tænke på almenvellet og bidrage til at bekæmpe pandemien. Samtidig er mange patienter stadig nervøse og de mange forholdsregler beroliger dem, fordi det viser dem, at vi tager situationen alvorligt.” siger Jette Richland

HYGIEJNE, KRAM OG KOMMUNIKATION

Karin Holmbach synes tiden med nødberedskab var spændende. ”Det var en stejl læringskurve, men det var også hyggeligt fx. at sidde i receptionen igen og få en snak med patienterne. Der er meget positivt, vi kan tage med os, og også meget læring.”

Selv om Karin Holmbach har talt meget med personalet i perioden, så ville hun gerne have kommunikeret mere systematisk til dem. ”Jeg skrev med alle kollegerne på mail og sms’ede, men skulle jeg gøre det om, ville jeg have lavet mere generel information – fx et ugentligt infobrev til kollegerne og mere information til patienterne.”

Også det øgede fokus på hygiejne vil få varig indflydelse på Ballerup- og Nørreport-klinikkerne. Karin Holmbach siger: ”Den skærpede hygiejne er kommet for at blive. Vi har besluttet at gøre de nye retningslinjer for patienternes håndhygiejne permanent, og flere af kollegerne er blevet glade for visirerne og kan godt se, at det er smart at passe ekstra godt på sig selv og patienterne. På det personlige plan må jeg lære at kramme lidt mindre. Jeg har en tendens til at kramme alle jeg møder, men det har jeg taget op til revision. Fremover må jeg nøjes med at kramme familien.”

Siden genåbningen i maj 2020 har alle Colosseum-klinikker været tilbage i normal drift, og alle ansatte har dagligt bidraget med en dedikeret og professionel indsats i en tid, hvor Covid-19 stadig er en stressfaktor for mange der arbejder i sundhedssektoren.

KÆMPE RESPEKT

På ét-årsdagen for nedlukningen sender Colosseum Danmarks CEO Jens Mondrup alligevel en særlig tanke til de Colosseum-ansatte, der gik forrest i nødberedskabet: ”Det var vigtigt for mig, at vi i Colosseum straks fik skabt nogle klare retningslinjer for vores ansatte, og at vi hurtigt fik lavet en konkret plan for klinikkerne, så de kunne udføre de kritiske behandlinger, som myndighederne havde givet tilladelse til. Jeg har kæmpe respekt for de tandlæger, klinikassistenter og klinikchefer som i en historisk krisetid, hvor vi vidste meget lidt om Coronavirussen, meldte sig som akutberedskab. I Colosseum er omsorg for vores patienter den absolutte kerneværdi – og det beviste de her helt specielle kolleger i ekstrem grad for ét år siden.”

Vil du også være en del af Colosseum? Se alle ledige stillinger her