Søvnapnø og snorken kan have en negativ effekt på vores nattesøvn. En god nattesøvn er meget vigtig for vores helbred. Hvor veludhvilet, man er, har også en direkte indflydelse på vores effektivitet i dagtimerne.

Heldigvis findes der forskellige metoder, der kan afhjælpe søvnapnø og snorken, så du kan få en bedre nattesøvn.

 

Hvad er søvnapnø?

Søvnapnø er en sygdom, som finder sted, når man sover. Ved søvnapnø vil der opstå en forsnævring af luftvejene, hvor luftvejene delvist eller helt falder sammen under søvnen. Det betyder, at der under søvnen kan opstå perioder med manglende vejrtrækning. Vejrtrækningen genvindes igen efter en kortvarig opvågnen.

Disse apnøer har typisk en varighed på omtrent 10-60 sekunder og kan forekomme op mod 400 gange på én nat. Dette leder naturligvis til en forringet søvnkvalitet.

Nogle symptomer på søvnapnø kan være:

  • Uregelmæssig høj snorken
  • Pauser i vejrtrækningen og mulige kvælningsanfald
  • Urolig søvn, hvor du vender og drejer dig og slår ud med armene
  • Træthed i dagtimerne
  • Koncentrations- og hukommelsesproblemer
  • Øget irritabilitet, kort lunte
  • Nedstemthed, depression

 

Hvorfor får man søvnapnø?

Der findes flere forskellige årsager til, at nogle personer døjer med søvnapnø. Nogle af disse kan eksempelvis være:

  • ​​Overvægt.
  • Dårligt hjerte med dårlig pumpeevne.
  • Forsnævringer i næse eller svælg grundet tungen der falder bagud, og mindsker afstanden mellem tungen og den bløde gane. 
  • Forandringer i den øvre luftvej, f.eks. forstørrede mandler og polypper (især hos børn).
  • Sygdomme i muskler, f.eks. muskelsvind.
  • Sygdomme i hjerne, f.eks. slagtilfælde.

Døjer du med søvnapnø, kan alkohol og sovemedicin desuden forværre tilstanden.

 

Forskel på søvnapnø og snorken

Søvnapnø optræder ofte sammen med høj snorken, hvorfor der kan opstå forveksling. Dog er søvnapnø noget mere alvorligt end almindelig snorken, idet der optræder en forsnævring i vejrtrækningen, hvor vejrtrækningen i små intervaller kan ophøre helt.

Snorken skyldes derimod vibrationer, som opstår i svælget, hvilket vil sige det bløde væv mellem næsen og strubehovedet. Disse vibrationer opstår, når der sker en muskelafslapning i svælget, således at svælget indsnævres. Idet der er mindre plads i svælget, kan der opstå hvirvelstrømninger i luftstrømmen, når vi trækker vejret, og det er disse strømninger, der får vævet i svælget til at vibrere og frembringe snorkelyden.

 

Prøv en snorkeskinne og få en bedre nattesøvn

Snorken skyldes som nævnt vibration af det bløde væv i svælget og en indsnævring af svælget, når vi sover. For at afhjælpe dette, kan man med stor fordel benytte sig af en snorkeskinne. En snorkeskinne er designet til at føre underkæben frem, og derved skaber den bedre passage gennem svælget, så det bliver nemmere at trække vejret ind og ud.

Når du har fået din snorkeskinne, skal du huske at rengøre den hver dag efter brug. Den skal på daglig basis skylles grundigt og børstes ren med en tandbørste. Det anbefales også, at du 2 gange om ugen lægger din skinne i en skål med vand og brusetablet beregnet til rengøring af proteser.

 

Apnø-skinne mod søvnapnø 

Søvnapnø er som nævnt en alvorlig tilstand, hvor der kan opstå perioder med manglende vejrtrækning i løbet af natten. Derfor vælger mange, der lider af søvnapnø, at benytte sig af en ansigtsmaske, som sender luft ned i luftvejene.

Hvis du dog har svært ved at tolerere en maske eller ikke får tilstrækkeligt udbytte af den, kan søvnapnø som alternativ behandles med en apnø-skinne, der er udviklet af tandlægen. Ligesom snorkeskinnen er den udviklet til at føre underkæben frem for at skabe bedre luftpassage i svælget, og den kan justeres efter behov.

Behandling af søvnapnø kan endvidere have en positiv effekt på underliggende sygdomme som for eksempel forhøjet blodtryk.

Disse klinikker tilbyder denne behandling