Tandlægerne fra en række Colosseum-klinikker fortæller om deres erfaringer fra Corona-beredskabet. Det er en historie om samvær og læsevejledninger og om at komme ud af sin comfort zone.

HVAD MED RISIKOPATIENTERNE?

17. marts 2020 overgik alle landets tandlægeklinikker til nødberedskab. Med ét slag fik alle landets tandlægeklinikker besked om, at de skulle lukke ned for almindelige behandlinger i 3 måneder og kun foretage akutbehandlinger.

For tandlæge Karina Hansen fra Colosseum i Næstved var den pludselige aflysning af alle almindelige behandlinger noget af et chok: ”Udmeldingen om, at vi skulle lukkes ned i 3 måneder, stressede mig helt vildt. Hvad skulle vi gøre med alle de patienter, der er i ekstra risiko? Hvad med vores patienter med alvorlig paradentose, det kan jo sætte sig andre steder i kroppen?

FEDT AT VÆRE I ET FÆLLESSKAB

Colosseum Danmark udsendte allerede samme dag generelle retningslinjer for alle klinikker i kæden. På Colosseum-klinikken i Roskilde er tandlæge Mette Malte glad for den støtte man fik fra hovedkontoret, og følte sig ikke alene med de beslutninger, der blev taget. Man havde bl.a. ugentlige møder med ledelsen og de øvrige klinikker om rengøring, behandlinger, værnemidler og andre forholdsregler. Tandlæge Mette Malte: ”Når der sker noget, der er så kritisk og pludseligt, så er det fedt at være i en kæde. Hovedkontoret tog hurtigt og resolut fat om situationen. Der blev udstukket retningslinjer for værnemidler, åbningstider, telefontid mm. Det var rart, for så slap vi for selv at bruge tid og ressourcer på det – Colosseum havde styr på værnemidlerne, og vi fik bl.a. fløjet dragter ind fra udlandet. Det havde vi ikke kunnet gøre som enkeltejere.”

AFLYSNING OG GENBOOKING AF TIDER

Klinikken i Roskilde havde i forvejen nok at se til, da der skulle aflyses tider for 600-700 patienter, og man måtte tage kontakt til alle for at sikre, at de ikke mødte forgæves op. Den modsatte øvelse måtte man så gentage i midten af maj 2020, da klinikken vendte tilbage til normal drift. Det tog mange dage for flere medarbejdere at løse disse ekstraopgaver.

ET GODT TEAM

Selvom tingene var lidt kaotiske i de første dage af akutberedskabet var det i bund og grund en god oplevelse for Karina Hansen fra Colosseum i Næstved.

”Det var en speciel oplevelse, for vi er vant til meget liv på klinikken, og pludselig var vi kun 3 – en tandlæge, en assistent og klinikchefen. Men det fungerede godt, vi var et godt team.”

Der opstod en ro og fortrolighed i det lille team, og de forstod også at hygge sig sammen. Hver torsdag købte de fx. mad udefra for at skabe lidt ekstra samvær i den specielle situation. ”Vi lærte, hvordan man kan stå sammen og hjælpe hinanden med at holde humøret oppe.

På klinikken i Roskilde fik man også skabt et sammentømret og velfungerende team, der hurtigt fik styr på de mange nye forholdsregler. Mette Malte siger: ”Vi var så godt inde i sikkerhedsrutinerne, at det faktisk var en smule utrygt for mig, da kollegerne kom tilbage. Så skulle de jo først til at lære det hele.”

RETNINGLINJER UDEN RETNING

Den største udfordring var de konstant, skiftende udmeldinger fra Sundhedsstyrelsen. Retningslinjerne blev opdateret og ændret hele tiden, og det skabte en del usikkerhed for Karina Hansen i den første tid: ”Jeg brugte meget tid på deres læsevejledninger også derhjemme. Vi skulle jo være helt sikre på, hvem vi måtte behandle – og hvordan.”

Karina Hansen og Mette Malte

 

UDENFOR COMFORT ZONE

Under nødberedskabet var der ikke den samme travlhed, som på en normal arbejdsdag. Faktisk faldt det daglige antal patienter, klinikken i Roskilde modtog, fra 100 til 2. Alligevel blev Mette Malte fra klinikken i Roskilde næsten lige så træt: ”Vi var konstant udenfor vores comfort zone, og havde ingen rutiner i noget som helst. Vi skulle flere gange vænne os til nye rutiner, vi var konstant obs på om alt nu foregik, som de skulle, og vi kunne ikke forberede os til behandlingerne, da alt var akut. Man skulle tage stilling til alt.”

SÆTTER EN ÆRE I AT BRUGE VÆRNEMIDLER

Under akutberedskabet indførte Colosseum-klinikkerne en række forholdsregler for at sikre patienterne. Man satte bl.a. 20 minutters ekstra tid ind mellem patienterne, så de ikke krydsede hinanden. Patienterne fik desuden besked om, at de ikke skulle møde op før den aftalte tid, og når de mødte op i receptionen, blev de screenet for symptomer. Karina Hansen siger: ”Noget af det, der overraskede mig positivt, var hvor fint patienterne tog imod de nye tiltag. De viste stor forståelse for de mange forholdsregler, og for at vi kun måtte lave akutbehandlinger som fx. knækkede tænder, huller og slimhindeforandringer – Vi sætter en ære i at bruge værnemidler, for jeg ønsker ikke, at mine patienter er i nogen form for risiko.”

Siden genåbningen i maj 2020 har alle Colosseum-klinikker været tilbage i normal drift, og alle ansatte har dagligt bidraget med en dedikeret og professionel indsats i en tid, hvor Covid-19 stadig er en stressfaktor for mange der arbejder i sundhedssektoren.

KÆMPE RESPEKT

På ét-årsdagen for nedlukningen sender Colosseum Danmarks CEO Jens Mondrup alligevel en særlig tanke til de Colosseum-ansatte, der gik forrest i nødberedskabet: ”Det var vigtigt for mig, at vi i Colosseum straks fik skabt nogle klare retningslinjer for vores ansatte, og at vi hurtigt fik lavet en konkret plan for klinikkerne, så de kunne udføre de kritiske behandlinger, som myndighederne havde givet tilladelse til. Jeg har kæmpe respekt for de tandlæger, klinikassistenter og klinikchefer som i en historisk krisetid, hvor vi vidste meget lidt om Coronavirussen, meldte sig som akutberedskab. I Colosseum er omsorg for vores patienter den absolutte kerneværdi – og det beviste de her helt specielle kolleger i ekstrem grad for ét år siden.”

 

Vil du også være en del af Colosseum? Se alle ledige stillinger her