Klinikassistenterne fra to Colosseum-klinikker fortæller om deres erfaringer fra akutberedskabet. Det er oplevelser, der både bød på uvished, smølfe-dragter og en slukket bilradio.

 

JEG MELDTE MIG TIL BEREDSKABET

Da myndighederne meldte ud, at de danske tandlægeklinikker skulle overgå til akutberedskab, ændredes hverdagen på Colosseum-klinikkerne sig med et slag. For klinikassistent Joan Birck på Colosseum i Roskilde skabte det usikkerhed: ”I starten var der en del uvished, fordi vi stod overfor en sygdom, som ingen vidste så meget om, for eksempel i forhold til hvor smitsom den var.”

På klinikken i Næstved faldt antallet af medarbejdere fra 16 til 3, som pludselig stod alene om at ordne alt på klinikken. Klinikassistent Marianne Hovmand lod sig dog ikke skræmme: ”Jeg meldte mig frivilligt til at komme på arbejde. Jeg var ikke bange, for vi har et højt sikkerhedsniveau på klinikken.”

DEN NYE HVERDAG

For Marianne Hovmand var perioden arbejdsmæssigt en positiv oplevelse. Der var sat ekstra tid af til patienterne og hun fik hurtigt en god rytme med tandlægen i forhold til håndteringen af patienter og behandlinger.”

Det lille team havde ekstra stor fokus på, at få patienterne til at føle sig trygge: ”Jeg har ikke værnemidlerne på, når jeg kalder patienterne ind. Så kan de med deres egne øjne se, at vi havde taget nye værnemidler på, når vi behandler dem.”

EKSTRA NERVØSITET HOS PATIENTER

Nogle patienter var naturligt nok ekstra nervøse i perioden. Ikke kun pga. COVID-19, men også fordi de skulle ind til en ny tandlæge. Men generelt set har patienterne været meget positive. Marianne Hovmand: ”De fleste var jo glade for at få ordnet de akutte problemer de havde – og fået fjernet smerten. Vi bestræbte os på at udstråle ro og besvare alle patienternes spørgsmål om sikkerhed og værnemidler. Det kunne ikke være gået meget bedre.”

STØRSTE FAGLIGE UDFORDRING

Klinikken kunne kun modtage akutte patienter, og det gav nogle helt andre arbejdsgange end man var vant til. Man kunne fx. ikke planlægge behandlingerne og forberede sig på den næste patient. Marianne Hovmand: ”Vi vidste ikke, hvad vi skulle lave, og skulle hele tiden forholde os til nyt. Vi er også vant til at møde kendte ansigter i tandlægestolen, men i akutberedskabet mødte vi hele tiden nye mennesker. Det var min største faglige udfordring til dato, men det var også sjovt og lærerigt.”

Ifølge Joan Birck er alt også gået glat på klinikken i Roskilde: ”Vores nødberedskab fungerede super-godt. Jeg var klart nervøs i starten, men da jeg så, at min chef var lige så hys som mig selv, blev jeg mere rolig.”

Marianne Hovmand og Joan Birck 

 

MICHELIN-MÆND I XXL

Marianne Hovmand har på intet tidspunkt været nervøs for at gå på arbejde, for i tandlægefaget er der et enormt fokus på sikkerhed og hygiejne, og det er ikke blevet mindre under pandemien. Ud over den vanlige sikkerhed supplerede man med værnedragter, mundbind, hårnet, visirer og handsker – og så har hver klinik fået en ekstra afspritning mellem hver klient. Alt indenfor 1/2 meter fra stolen bliver sprittet af – plus borde, stole og computertastatur. Den skærpede sikkerhed har også givet anledning til et godt grin: ”I starten kunne vi kun få værnedragter i størrelse XXL. De var en smule for store for os små kvinder og gik helt ned til gulvet. Patienterne syntes, at vi lignede smølfer og Michelin-mænd, og det gjorde vi også.”

Det virkede faktisk ret godt med et afvæbnende grin i den alvorlige situation.

”Vi har vænnet os til de nye rutiner. Det eneste, der var lidt besværligt, var en periode, hvor vi ikke kunne få værnedragter. Her måtte vi skifte alt tøj mellem hver patient.”

Også i Roskilde fik udstyret en del opmærksomhed. Joan Birck siger: ”Flere patienter kommenterede på vores “outfit” og spurgte ind til, hvordan vi klarede os, og om det ikke var hårdt at arbejde med alle de værnemidler? Én patient blev endda “nødt til” at tage et billede af os.”

BILRADIOEN VAR SLUKKET

Klinikken i Næstved havde ikke forventet at få særlig mange patienter i perioden og akut-teamet var blev stillet i udsigt, at de kun skulle arbejde om formiddagen. Men sådan kom det ifølge Marianne Hovmand ikke til at gå: ”Vi arbejdede fra 8 til 15 stort set hver dag. Der var fuldt booket og en masse nye opgaver, så hovedet var tungere end normalt, når jeg havde fri. Det betød, at radioen var slukket, når jeg kørte hjem – jeg skulle bare have ro.”

Siden genåbningen i maj 2020 har alle Colosseum-klinikker været tilbage i normal drift, og alle ansatte har dagligt bidraget med en dedikeret og professionel indsats i en tid, hvor Covid-19 stadig er en stressfaktor for mange der arbejder i sundhedssektoren.

KÆMPE RESPEKT

På ét-årsdagen for nedlukningen sender Colosseum Danmarks CEO Jens Mondrup alligevel en særlig tanke til de Colosseum-ansatte, der gik forrest i nødberedskabet: ”Det var vigtigt for mig, at vi i Colosseum straks fik skabt nogle klare retningslinjer for vores ansatte, og at vi hurtigt fik lavet en konkret plan for klinikkerne, så de kunne udføre de kritiske behandlinger, som myndighederne havde givet tilladelse til. Jeg har kæmpe respekt for de tandlæger, klinikassistenter og klinikchefer som i en historisk krisetid, hvor vi vidste meget lidt om Coronavirussen, meldte sig som akutberedskab. I Colosseum er omsorg for vores patienter den absolutte kerneværdi – og det beviste de her helt specielle kolleger i ekstrem grad for ét år siden.”

Vil du også være en del af Colosseum? Se alle ledige stillinger her